L'estafa del "Plan E"
8.000 milions d'euros van intentar ser la taula de salvació del govern Zapatero davant la crisi. 8.000 milions d'euros per frenar l'augment de l'atur, l'allau d'Expedients de Regulació d'Ocupació i el creixement de la misèria entre les classes populars. Després d'un any, cap balanç positiu se'n pot extreure del Pla E, si més no per a les treballadores dels Països Catalans. A començaments de desembre som quasi 2.000.000 les persones que no tenim treball. A les més de 1.200.000 aturades, cal sumar el més de mig milió que, estant a l'atur, es troben fent cursos de formació obligatoris. La trampa del Ministeri de Treball és no comptabilitzar aquestes persones a les estadístiques de l'EPA, l'Enquesta de Població Activa.
El Govern espanyol ha invertit més de 1.500 milions d'euros als Països Catalans en el Pla E, que s'han destinat a fer 6.961 obres i que han ocupat 112.000 treballadors, el 40% dels quals provinents de l'atur. Després d'un any, doncs, per a la única cosa que ha servit el Pla E ha estat per a injectar líquid a les empreses de la construcció, ja que és aquest sector l'únic destinatari de les ajudes estatals. A la meua ciutat, per exemple, el Pla E ha refet places, ha construït noves carreteres, ha canviat l'enllumenat públic, i ha fet noves pistes esportives a uns quants col·legis. Tot molt bonic i necessari, sí, però realment insubstancial en allò fonamental: establir les bases productives per a superar la crisi. Així, les inversions del Pla E han anat destinades precisament a no ensorrar definitivament les empreses especulatives i els magnats de la construcció, en una sort de New Deal a l'espanyola, que ve a dir diners per a uns i atur per als altres. Les grans constructores, que han acaparat el 22% de les adjudicacions del Pla E, han estat les úniques beneficiàries, ja que han pogut mantenir l'entrada de capital, aquesta vegada provinent dels fons públics. Això sí, no ha hagut Pla E per a les jornades de 14 hores, ni per a l'obligació de signar contractes en blanc, ni per a la subcontractació.
Aquesta és la política del Govern espanyol per a eixir de la crisi. 8.000 milions per als constructors, i 5.000 més en 2010; més de 3.000 milions per al sector de l'automòbil; i 150.000 milions d'euros per a la banca; Mentrestant, Lear i Honda deixen al carrer milers de famílies. Hem d'estar d'enhorabona, però. Zapatero ha felicitat els sindicats per la pau social, i encara ens queden uns mesos de cobrar els 420 euros. Si és que ens queixem de vici!
Aquil·les Rubio
Alacant
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada